Bidden…of luisteren… (deel 3)

image_print

Iets wat we in onze dagelijkse praktijk nogal vaak horen is:

Ik heb al zoveel gebeden, maar ik krijg nooit antwoord.

De overtreffende trap daarvan is:

Ik ben gestopt met bidden, want ik kreeg toch nooit antwoord.

En ja…. dat gevoel kennen we ook uit ons eigen verleden. Maar….. dan stellen we de volgende vraag:

Wanneer heb je de laatste keer je bijbel gelezen? Dus niet als deel van een kerkdienst, maar zelf gelezen?

En dan wordt het meestal stil….. heel stil… het antwoord is dan veelal “al jaren niet meer” of “niet in de laatste weken, maanden”…. oeps. En we kunnen de vraag ook nog stellen:

Wanneer heb je de bijbel bestudeerd? Dus niet alleen gelezen, maar ook bestudeerd waarom het er zo staan? En voor wie het geschreven was? (context)

En dan blijft het 99% van de tijd echt stil. Het antwoord: nooit, komen we dan heel veel tegen. Laten we er eens een bijbelvers bij pakken:

Alles in de Boeken is door God geïnspireerd en is nuttig om ons de waarheid te leren en ons te wijzen op wat er aan ons leven en geloof nog mankeert, het zet ons leven op orde en helpt ons in te zien wat juist en goed is. Zo maakt God ons klaar, opdat Hij ons voor elk goed werk kan gebruiken.2 Timotheüs 3:16-17

2 Timotheüs 3:16-17

Wellicht vind je het een beetje flauw dat we direct weer met een Bijbeltekst aan komen, maar let op… een voorbeeld van het leven van Jezus zelf. Sfeerbeeld:

De Heilige Geest stuurde Jezus naar de woestijn. Daar moest Jezus door de duivel op de proef worden gesteld. Hij bleef 40 dagen in de woestijn. Al die tijd at Jezus niets. Tenslotte kreeg Hij honger. Toen kwam de duivel. Hij zei tegen Hem: “Als U Gods Zoon bent, zeg dan tegen deze stenen dat ze in broden moeten veranderen.” En nu komt het…..

Maar Jezus antwoordde: “In de Boeken staat: ‘Je kan niet alleen van brood leven. Alles wat God zegt, heb je óók nodig om te leven.’ “

Matteüs 4: 1-4

Jezus had ook zelf een antwoord kunnen geven: “ik vind, ik denk dat, ik zeg je dat, ik heb uitgevonden dat, ik vraag het God even en dit was Zijn antwoord op mijn gebed”, maar dat deed Hij niet.

Hij antwoordt met een bijbeltekst…. Dit is het woord van God en dit is Zijn antwoord! Jezus verwijst naar Deuteronomium 8: 4. Daar staat het antwoord al geschreven.

Ja, Jezus had kunnen bidden: God, geef mij een antwoord op die vervelende vraag van de duivel! Maar nee… Jezus had het antwoord al klaar. Want Jezus zelf bestudeerde de bijbel…. en niet zo’n beetje ook…

Waarom doen we dat als mens niet dan? Op zoveel vragen staat daar HET Goddelijke antwoord echt al in. En soms….misschien wil je dat antwoord niet eens weten, maar God is oh zo duidelijk in Zijn antwoorden op HEEL veel vragen.

Zoals we al in deel één als voorbeeld hadden gegeven:

Voorbeeld: God, ik vind Truusje leuk, we hebben al een relatie. Truusje is geen christen, maar wilt U mij een teken geven dat ik met haar kan trouwen? Want als ze mijn goede christelijke voorbeeld ziet, dan kan ze wel een christen worden. Mag dat God? Wilt U dit zegenen?

God heeft je dat antwoord al gegeven in Zijn woord:

Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis?

2 Korinthe 6:14

Maar als je Zijn bijbel niet leest… luister je dan wel? Bidden is prachtig, maar als we Zijn woord niet lezen, luisteren we wel?

En nu we het hebben over lezen… er is een enorm verschil tussen lezen en bestuderen.

Het weekblad de Donald Duck kun je lezen. Waarom Donald geen broek draagt doet er niet toe, als je de grap snapt is het al voldoende. Studeren is dus iets anders. Om een voorzetje te geven, als je iets leest moet je dus een paar stappen verder gaan, bijvoorbeeld:

  • Wat betekent het? Wat wordt ermee bedoeld? Hoe moeten we het opvatten? Waarom staat er iets op die manier?
  • Waarom gebeuren dingen zoals ze gebeuren.
  • Lees het gedeelte in de context.
  • Verplaats je in de geadresseerde(n).
  • Wat wilde de auteur zeggen? Wat hebben de oorspronkelijke lezers er vermoedelijk van begrepen?

Als je dat niet doet en een bijbeltekst alleen maar leest, loop je een groot risico iets te horen wat God absoluut niet zegt. Op https://www.emmy.foundation/blog/foute-bijbeltekst-deel-1/ staat zo’n voorbeeld.

En nu we het hebben over luisteren….

In een gesprek gebruik je niet alleen je mond (om te bidden), maar ook je oren. Doen we dat ook in ons gebed? Luisteren we echt? Of praten we alleen? Waar bidden we?

Iets wat we heel vaak horen is:

Ik bid heel veel, de hele dag door, als ik iets heb, zeg ik het tegen God.

Maar laten we even terug gaan naar Jezus zelf… dit is wat Hij deed:

‘s Morgens heel vroeg, toen het eigenlijk nog nacht was, ging Jezus naar buiten. Hij ging naar een eenzame plek om te bidden.

Markus 1:35

Jezus nam er de tijd voor, in alle stilte… een tijd, toegewijd aan God… met niets en niemand om Hem heen…. Die momenten zien we vaker in de bijbel, zoals in Mattheüs 14:13 en Johannes 6:15. Maar doen wij dat ook? Luisteren naar God? Snaveltjes dicht, oogjes toe… en luisteren? Of zijn we zo druk dat we die stille tijd niet (meer) nemen met God?

Stille tijd en Bijbelstudie. Je verdiepen in God zijn antwoorden die er al zijn en luisteren naar Zijn stem… belangrijk als je opzoek bent naar Zijn antwoord….

Dit was deel 1 in de serie over bidden, klik hier voor deel 1 , 2, 3, 4 en 5

2 reacties

  1. G.Bosveld schreef:

    Wat is het een lust om jullie Posts te lezen!
    Bijbels en down to earth!
    Dank je wel!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *