Onder de wet of onder De Geest?

image_print

Ik had vorige week een gesprek met iemand die zich afvroeg of ik ook een schep mee nam naar het toilet:

Jullie moeten het tentenkamp uitgaan als je naar de wc moet. Neem een schepje mee om een gat graven en gooi het gat weer dicht als je klaar bent.

Deuteronomium 23:13

Zijn beredenering was als volgt: als jij je niet meer denkt te hoeven houden aan die wet, waarom moet je je dan nog wel houden aan de andere wetten? Want Jezus heeft toch gezegd:

Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Romeinen 6:14

Dan gelden al die wetten toch niet meer en ben ik toch vrij om te doen wat ik wil?

Mooie strikvraag X. Leuk bedacht, maar hier komt het… Laten we even kijken naar de versen rondom Deuteronomium 23:13 (context!)

Jullie moeten het tentenkamp uitgaan als je naar de wc moet. Neem een schepje mee om een gat graven en gooi het gat weer dicht als je klaar bent. Want jullie Heer God is in jullie tentenkamp. Hij wil jullie beschermen en jullie de overwinning geven. Daarom moet jullie tentenkamp schoon zijn, zodat Hij niets onfatsoenlijks bij jullie vindt. Anders wil Hij niet bij jullie blijven.

Deuteronomium 23:12-14

Er staat geen enkele wet in de bijbel waar God “voor de lol” iets verbiedt of iets verplicht stelt. Geen enkele. Bij al die wetten zit een reden. Dus in dit geval: waarom moest je een schep mee? 1: Omdat God je wil beschermen. 2: God is altijd bij jou, dus gedraag je heilig en schoon en maak er geen puinhoop / stronthoop van.

Laten we eerlijk zijn, toen God deze wet gaf, leefde iedereen in een tent ergens in een woestijn. Als iedereen gewoon zijn drollen overal neergooit, wordt het een niet hygiënische toestand en worden mensen ziek of gaan ze dood. God wil niet dat mensen ziek worden of dood gaan, dus Hij beschermt je met die wet tegen jezelf.

Tegen jezelf? Ja…. zolang mensen zich gedragen naar de Geest van God hoeft God geen wetten te maken. Alleen als mensen er (alweer) een rommeltje van maken, dan moet God wel met een wet komen om ons te beschermen tegen ons zelf.

Dus nu terug naar de stelling van X. Klopt, je hoeft je dus niet meer te houden aan die letterlijke wettekst, je moet je nu wel aan de geest van de wet houden. Gods geest van die wet.

Dat betekent dus niet dat je nu alles maar kunt gaan doen, in tegendeel. Nu leef je onder God Zijn genade en moet je luisteren naar De Heilige Geest.

In het Oude Testament staan ongeveer 613 wetten, vaak tot in de laatste details beschreven. Die zijn zo strak, zo op de letter van de wet, dat ze menselijk gezien nooit alle 613 aan te houden zijn. Menselijk gezien onmogelijk. En aangezien de straf voor zonde de dood is, zou dat betekenen dat, als we al die 613 wetten moeten houden voor 100%, we allemaal dood zijn en niet naar de hemel kunnen.

En nu het goede nieuws, net wat in Romeinen staat:

Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Romeinen 6:14

Christus heeft voor jou die zonde overwonnen. Dus je valt nu (letterlijk) God zij dank, niet meer onder die wet, maar onder Zijn genade. En dan geldt het volgende:

Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest, dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven. Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd. Deze twee krachten zijn altijd met elkaar in conflict. U moet dus niet doen wat u maar wilt.

Galaten 5:16,17

Dus is het niet meer hoeven te leven onder de wet een zegen? Absoluut, want daardoor is er een pad naar de hemel.

Kunnen we dan maar doen wat we willen? Nee. God eist van ons dat wij nu luisteren naar de Heilige Geest en dat betekent in de praktijk vele maler meer dan maar 613 wetjes die op papier staan. Dat is echt leven met Hem, iedere dag, ook als je naar het toilet gaat, 100%

En om het gesprek met X af te ronden hebben we hem als laatste deze tekst nog meegegeven:

Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.

Hebreeën 10:26,27

En X begreep nu heel goed waar het om ging. We bidden dat God zijn oren opent en zijn hart opent en luistert naar Zijn stem, in plaats van uitvluchten te zoeken voor een zondig leven en / of zinloze discussies met zichzelf en ook met anderen te voeren. God spreekt zichzelf nooit tegen. Nooit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *