Hoe ga je om met je verleden? Ook als dat echt slecht was?

Vanaf deze week starten we een online-serie met een soort van “Bijbeltekst van de week”. Dat zijn bijbelverzen die we die week actief hebben gebruikt in ons werk aan deze kant.

Het geeft ook een beeld waar een gesprek over ging deze week. Veel kunnen we vaak niet vertellen over die gesprekken (die zijn wel privacy gevoelig en zomaar delen kan en willen we dus ook niet), maar door dit soort voorbeelden krijgen jullie wel een idee wat er speelde deze week.

Het vers van deze week is uit Hebreeën 8:12: (onder de foto gaat de tekst verder)

Foto: W Van Doezelaar. Death Valley CA.

Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

Hebreeën 8:12

Dit vers gebruiken we best veel eigenlijk. We laten mensen dat vers dan lezen en vragen ze dan.. wat zie je als je die tekst leest? Het antwoord is meestal: “genade”, “God vergeeft”. En dat klopt helemaal. In het eerste gedeelte staat dat heel duidelijk:

Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn,

En dan dagen we ze uit om het nog een keer te lezen.. want het tweede deel is ronduit fascinerend!

En hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

Niet meer gedenken…. mhhh…. God denkt er niet meer aan… Wat?! Kun jij het je voorstellen? Vergeven lukt ons als mens (soms) nog redelijk en dat snappen we. Als iemand je een klap in je gezicht geeft, dan kun je het hem soms (soms na jaren..) vergeven… maar vergeten???? Niet meer aan denken????

Als je gelooft dat Jezus voor je gestorven is… Dan doet God dus het ultieme met je verleden… hij vergeeft en denkt er niet meer aan. Wow.

Dat betekent niet dat de weg die voor je ligt makkelijk zal zijn…. dat betekent niet dat je er “morgen” al bent… maar er is wel een mooie toekomst aan het eind van de horizon! En wat er achter je ligt… is echt weg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.