Bid… en werk!

Een oud Nederlands spreekwoord luidt: “Bid en werk”. Grappige is dat het op een Bijbelvers lijkt, maar het niet direct is. Maar toch zit er wel wat in …

Deze week waren we in gesprek met een zendeling over het onderwerp “hulp zoeken” en “schroom”. Ergens lijkt er soms veel schroom te zijn om hulp te vragen als je in de put zit en het even tegen zit.

Voor sommige zendelingen en voorgangers voelt het vragen om hulp als het toegeven van zelfs een nederlaag. Dit is vrij universeel voor alle mensen, maar enigszins uniek voor zendelingen en pastors is dat als ze toegeven dat ze hulp nodig hebben, ze soms het gevoel hebben dat ze bijna beweren dat Jezus niet genoeg is, of dat God niet sterk genoeg is / was om ze voldoende om hen te helpen.

Ze voelen soms (onterecht!) dat hulp zoeken bijna gelijk is aan de Heer in diskrediet te brengen, want als ze met de Heer wandelen zoals ze zouden moeten, zouden ze toch geen hulp van buitenaf nodig moeten hebben??!! Of ze hebben het gevoel dat ze Jezus er slecht uit laten zien als ze hulp van buitenaf zoeken, of zelfs toegeven dat ze een pauze nodig hebben! God zou genoeg moeten zijn, toch??! Want God zal Zijn dienaren voldoende sterken voor de dienst die Hij hen heeft geroepen! Toch?

Uhh… ja en nee. Er zit een waarheid in die gedachte, maar hij is niet compleet. Zo kan je het wel voelen, maar Gods complete(!) waarheid is anders. Laten we eens kijken of we die gedachte iets completer kunnen maken met de bijbel in de hand:

Naast gebed is het praktisch zoeken naar hulp (van bijvoorbeeld Emmy) één van de manieren is waarop je GODS hulp zoekt. Dus het is dan bidden… plus contact opnemen met “de hulptroepen” die God je gegeven heeft. Bid en werk.

Je kunt er (met de bijbel in de hand) zelfs nog verder in gaan:

Het is zelfs niet bijbels om gegeven hulp van buitenaf af te wijzen, want die hulp van buitenaf is één van de manieren waarop God een uitweg voor ons heeft voorzien:

God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan. 

1 Korintiërs 10:13b

Te denken dat we God teleurstellen door hulp te zoeken, is dus eigenlijk “not done”. Als je niet oppast kan het zelfs kantelen naar een valse soort van trots, waarin je denkt dat God ALLEEN mij, mezelf en ik gebruikt om te spreken/genezen/versterken, enz. En dat is niet correct. God heeft ook Zijn aardse hulptroepen klaar staan voor jou.

Trap niet in deze val. Bid en werk… en als je het nodig hebt, neem eens contact met ons op. We willen graag, samen met jou en God, werken aan oplossingen om weer een stapje verder te komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.