Het mooiste Bijbelvers ooit…

image_print

Wie wel eens in de kerk komt hoort het woord “genade” wel eens. Nou valt dat woord “genade” bij mij onder de “Tale Kanaäns”. Oftewel, woorden die je in de kerk wel hoort, maar buiten de kerk nooit tot bijna nooit. Want laten we eerlijk zijn… wanneer hoorde jij dat woordje “genade” voor het laatst buiten de kerk? Hoeveel decennia terug?

Het zijn ook vaak woordjes die je (als je opgegroeid bent in een kerk) wel kunt dromen, maar als een buitenstaander dan vraagt: wat betekent dat? Dan hebben we de grootste moeite om dat kort(!) en bondig uit te leggen en verzanden we al snel in hele verhalen… waarna de luisteraar al snel afhaakt…

“Genade” zegt mij niet zoveel. Als ik vroeger op het schoolplein weer eens in elkaar getikt werd, dan moest je (als je op de grond lag) genade roepen en dan was de “spelregel” dat ze dan ophielden. Vreemd “spel”. En met de blauwe plekken op mijn lijf voelde dat stoppen met stompen niet echt als genade eerlijk gezegd.

Dus dat “genade”, hoe ziet er dat dan uit in God zijn ogen? “God is genadig”…. ja… uhh….. leg eens uit dan?

Nog een stukje verder en nog zo’n woord: “Vergeven”. Hoor je in een kerk ook zoveel. En eerlijk gezegd zegt mij dat ook niet zoveel…. Want deze spreuk kennen we ook:

Weet je, als ik dan weer eens in elkaar getikt was op het schoolplein, en genade had geroepen… denk je dat ik die momenten ooit vergeten ben? Nope. Misschien heb je die momenten zelf ook wel gehad en heb je harde klappen opgelopen in je leven. HEEL misschien kun je het de persoon die het je aangedaan heeft wel vergeven (best knap trouwens), maar vergeten? Nee… dat is vaak een brug te ver…

Misschien heb je andere mensen wel iets aangedaan…. zouden ze je vergeven hebben? Zouden ze het kunnen vergeten? Mhh…..

Maar nu naar God… “God schenkt je genade en vergeeft je.”

Dat doet het erg slecht bij de doelgroepen die wij spreken. Dat woord “genade” zegt ze echt helemaal niets.. En daarmee komen we uit bij het mooiste Bijbelvers ooit…

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

Hebreeën 8:12

Zie je dat er over ongerechtigheden en zonde en wetteloos gedrag gesproken wordt? Verschillende dingen?! Wat is het verschil tussen die dingen?

Zonde is gemakkelijk. De Bijbel maakt duidelijk dat we dit allemaal doen:

Alle mensen hebben gezondigd en missen daardoor Gods nabijheid.

Romeinen 3:23

Laten we eerlijk zijn, we zondigen allemaal, we vertelden allemaal een “leugentje om bestwil”, we hebben allemaal op de een of andere manier vals gespeeld. Om te zeggen dat dit niet het geval is, is nog een extra zonde erbij, en dat weten we allemaal. Je niet houden aan God Zijn wetten is ook weer zonde, dus daarmee hebben we al een stukje van de puzzel opgelost, maar dan…

“Ongerechtigheden”. Wat zijn dat? Laten we eens naar dit stukje kijken:

Mijn volk, toch wilt u Mij niet om hulp vragen, u hebt genoeg van Mij! U hebt Mij de lammeren voor het brandoffer niet gebracht, u hebt Mij geen eer bewezen met offers. Toch heb Ik maar zelden om offers en reukwerk gevraagd! Ik heb u niet als een slavenvolk behandeld. U hebt Mij geen zoetgeurende wierook gebracht, noch Mij genoegen gedaan met het vet van de offers. Nee, u hebt Mij alleen met uw zonden bezwaard, Mij geplaagd met al uw ontsporingen. Ik ben het die ter wille van Mijzelf uw zonden wegdoe en er nooit meer aan zal denken.

Jesaja 43:22-25

Je ziet een paar dingen die wij misschien niet direct als een zonde zien… maar het zijn wel degelijk “ongerechtigheden”! Als we hulp van God nodig hebben, maar we vragen het Hem niet… Als we God de eer zouden moeten brengen, maar dat doen we niet, dan is dat al een GROOT probleem voor God. Misschien hebben we meer eer aan onszelf gebracht dan aan God? Misschien hebben we dingen gedaan voor onze eigen glorie in plaats van voor Gods glorie? Misschien hebben we gebeden voor dingen die we ‘nodig hadden’, maar eerlijk gezegd hadden we ze niet ‘nodig’ voor Zijn eer, maar voor ons eigen gemak of vermaak? Dat zijn “ongerechtigheden” en ze staan tussen God en ons in. En niet zo’n beetje ook. En dat zijn slechts een paar voorbeelden, en als je in je hart kijkt, weet je dat er meer “ongerechtigheden” zijn dan alleen deze.. Veel meer zelfs. En God ziet ze ook:

God weet alles over iedereen. Alles in en om ons ligt open en bloot voor zijn ogen, niets kan verborgen blijven voor Hem aan wie wij verantwoording moeten afleggen voor alles wat wij hebben gedaan.

Hebreeën 4:13

Als je dat begrijpt, dan weet je dat we in GROTE problemen zitten door wat we deden en nog steeds doen… ongerechtigheid overal en nergens, idem zonde en wetteloosheid. We hebben daarmee een groot probleem voor onszelf gecreëerd. Maar er is goed nieuws!

Laten we nu teruggaan naar dat Bijbelvers voor het volgende deel:

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

Hebreeën 8:12

Als we dit vers laten lezen aan onze doelgroep vragen we: wat lees je daar? Het antwoord is dan 90% van de tijd:

God is genadig (punt).

En ja, dat klopt. Maar er staat meer. VEEL meer. Dus gaan we harder duwen: lees nog eens verder….

En zelfs dan… komen ze er 50% van de tijd niet zelf uit. Heel vreemd. Alsof ze lezen: God is genade, bla bla dan kennen we nu wel bla bla. En dan stopt het denken alsof het een oude langspeelplaat is… Echt opvallend.

Dus dan lezen we ze nog eens het 2e gedeelte voor:

En aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

Wat staat daar? “Beslist niet meer denken”. Wat?! Niet meer aan denken? Als in “bewust vergeten”?! Wow….

En dan komt het…. als je gelooft wat Jezus voor jou heeft gedaan, en je Hem hebt gevraagd om vergeving… dan denkt God er bewust niet meer aan. Bewust niet meer aan denken. Niets. Niet meer aan denken, nooit meer.

Als je gelooft wat Jezus voor jou heeft gedaan, en je Hem hebt gevraagd om vergeving, dan heeft God een Jezus zonnebril op. Als God dan naar jou kijkt, ziet Hij Jezus. En aangezien Jezus perfect is, ben jij perfect. En Jezus heeft nog NOOIT iets verkeerds gedaan, dus hoe kijkt God dan nu naar jou?

Let wel, er staat niet “Hij vergeet”, nee, er staat “beslist niet meer aan denken”. God kiest er zelf voor om er niet meer aan te denken. Het is Zijn keuze om dat niet meer te doen. En als Hij dat heeft gedaan zal Hij dat ook niet meer doen, want Hij komt zijn beloftes ook na.

Wij kunnen ons er als mens dat maar moeilijk voorstellen. Als mens kunnen we niet bewust iets vergeten, maar een God die alles kan, kan dat wel! En dat is nogal wat dat Hij die keuze heeft gemaakt…. die keuze is enorm! Dus God weet alles (de bijbel is daar meer dan duidelijk over), maar kiest er voor, om als jij gelooft wat Jezus heeft gedaan, er niet meer aan te denken en doet dat dan ook niet meer. Wow! Dat is een machtige God!

Zonder zonde, letterlijk zo wit als sneeuw. Zonder verleden. Zonder vlekjes. Zonder… iets… een blanco pagina…..

God vergeeft niet alleen wat je hebt uitgespookt… Hij vergeet het bewust. Dat is DE ultieme “genade” / “vergeven”. God gaat verder dan dat… Hij vergeet.

Wow… Als je dat snapt… dan is er voor jou echt een nieuw begin. Dus dat betekent “opnieuw geboren worden”! Een nieuw leven, zonder verleden.

En nu nog even de laatste slag naar de dag van vandaag… stel… je hebt echt iets HEEL verschrikkelijks uitgespookt…. dan ken je deze gedachte ook wel:

Ja, ik snap wel dat het niet zo goed met mij gaat, want ik heb zulke slechte dingen uitgespookt, God zou wel gek zijn als die mij nog helpt met iets.

Ik vind nooit meer die goede baan, want de oude heb ik compleet verpest, dus waarom zou God mij dan helpen om alweer(!) een nieuwe baan te vinden, terwijl ik die oude zo heb verknald?

En ja, dat klopt. Als God ziet wat jij hebt gedaan… dan zou Hij inderdaad gek zijn om je ooit nog te helpen. Je hebt het inderdaad enorm verstiert.

Maar….. als God bewust zich niet meer herinnert wat je gedaan hebt? Als Hij zegt dat Hij er niet meer aan denkt?! En Hij dus naar jou kijkt als een blanco pagina? Zonder eng verleden? Hoe kan Hij jou dan dingen achterhouden als straf? Straf voor wat? Want Hij heeft er voor gekozen om dat zich niet meer te herinneren! God kan je niet straffen voor iets waaraan Hij niets meer denkt….

Snap je nu wat “genade” is? Of “vergeven”? Dat is het dus. Vergeven… en bewust vergeten. Vandaag als nieuw kunnen starten. Zonder verleden. Opnieuw geboren.

Foto: W.van Doeselaar

2 reacties

  1. Maarten schreef:

    Mooi verwoord !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *